Avstemming
Hva synes du om forslaget til ny Brestrupgård
Fin som den er 3
Bør justeres noe 3
Bør justeres mye 0
Bør se helt annerledes ut 0
Stemmer totalt: 6
Du må være innlogget for å delta i avstemming
Ny Brestrupgård
Postet: 23 September 2005 03:34 PM   [ ]
Administrator
RankRankRank
Innlegg totalt  64
Innmeldt  2004-02-12

Diskusjon fra vårt gamle forum:

Det er søkt om et nybygg med relativt moderne arkitektur og en del større volum enn bygningen som brant i Verftsgaten 3 i sentrum. Valg av størrelse og stil på dette bygget vil trolig legge føringer også for andre bygninger i sentrum. Saksbehandlingen kan komme til å gå raskt, så meninger bør komme fram nå.

Meninger, noen?

hutrolig2005-09-15 23:24
Sv: Ny Brestrupgård

Arkitekt firmaet har gjort en meget god jobb vil jeg si. Stavern sentrum har ingen “fin” stil i dag. Så dette bygget som jeg ser det er med på å heve standaren i sentrum.

Det kan ikke bli stort verre i sentrum enn det er idag, eller!?

H Utrolig

Stavernspiken2005-09-16 10:32

Jeg synes det nye bygget ser veldig flott ut. Kanksje dette flotte bygget får naboene til å se hvor stygt de har det....

kritor2005-09-16 16:55

Ja, jeg synes også det ser flott ut. Synes arkitekten har plukket opp typiske elementer fra arkitekturen i Stavern og lagd et flott, stedstilpasset moderne bygg som tar opp i seg disse elementene. Deilig å se at man ikke satser på simple, dårlige stilkopier som for eksempel på Bukta og Risøystranda mv. på Risøya.

mersebram2005-09-17 11:54

Jeg synes også arkitekttegningen lover et fint og gjennomarbeidet bygg. Det er en merkelig problemstilling dette med bevaring av gammel stil og input av moderne linjer. Hvis man ser for seg at det i løpet av f.eks 100 år, av forskjellige årsaker vil bli full fornying av alle sentrumsbygg på denne måten, så vil gamle Stavern være fullstendig borte. På den annen side, er det riktig å stoppe utviklingen ved år 1900? For sentrums-butikkinnehavere er så klart denne nystilen kjærkommen, med mere tilpassede og moderne forretningslokaler. En bevaringsorientert sjel om hundre år, vil kanskje si: ‘Hvorfor kopierte man ikke det gamle da man bygde nytt?’

Bjørn Lynne2005-09-19 12:18

Jeg synes det ser veldig fint ut, og gleder meg til å se det ferdig.

Jeg håper det ikke blir nedlesset av juggel og selvlysende plakater hele sommeren mens folk kommer for å besøke Stavern.

Stilmessig ligner huset faktisk litt på våre nye hus her ute på Risøya:

- Bjørn

briggen2005-09-19 16:00

Duverden......nydelig var det !

Vet ikke om jeg er helt ening i at det ligner på det som er satt opp på Risøya, synes det er to vidt forskjellige stiler jeg. Risøya representerer en helt annen stil og må ikke forveksles med Stavern sentrum i markedsføring av Stavern. Kanskje litt utefor temaet, men jeg synes det reklameres voldsomt for “Risøya i Stavern” ifm boligsalg for tiden. Jeg er redd det kan oppfattes som om Stavern ser ut som på bildene man viser av Risøya, og tenk på hvor mange som ser denne reklamen på TV. Hmmmmm.....bare en tanke !!!!

Jeg får desverre ikke startet ny tråd, noe galt med systemet her hos meg ser det ut for, men jeg ville også få si at det er positivt at Dag Tvedt og “Glade Dager i Stavern” tar opp det rotet i sentrum om sommeren og hever det opp på kommunalt plan. Svært positivt, og håper vi slipper å se det vanvittige rotereiret der neste sommer.

Briggen

Bjørn Lynne2005-09-19 16:08

Sitat:
Opprinnelig skrevet av briggen
jeg synes det reklameres voldsomt for “Risøya i Stavern” ifm boligsalg for tiden. Jeg er redd det kan oppfattes som om Stavern ser ut som på bildene man viser av Risøya

Jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for på sikt, disse reklamene varer nok bare til resten av leilighetene her ute er solgt. Noen måneder til?

Er det noen som vet hva den nye Verftsgaten 3 skal brukes til?

- Bjørn

briggen2005-09-19 16:23

Ja du har nok rett i det Bjørn, men det er en annen ting som man ikke kan ta høyde for i denne sammmenheng, og det er muligheten for at det skapes flere utbyggingsområder rundt Stavern i fremtiden. Hvordan skal man forholde seg til dette evt. Jeg mener det burde utarbeides et dokument som presiserer hvordan man skal gå frem når man skriver om Stavern i slike sammenhenger. Man skal ikke overdrive betydningen i dag, men det vil jo helt klart skape et skeivt bilde av Stavern på sikt, hvis flere felter bygges ut og reklameres for som Stavern.

Briggen

kritor2005-09-19 16:34

Jeg må nok si meg enig med “briggen” i at det er to helt forskjellige stiler. De nye trehusene på Risøya er stilkopier med moderne planløsning og materialvalg i dører mv. Bygningen Raugland har tegnet til Verftsgaten 3 er en moderne bygning tilpasset gammel arkitektur.

briggen2005-09-19 16:38

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Bjørn Lynne

Er det noen som vet hva den nye Verftsgaten 3 skal brukes til?

- Bjørn

Lurte på det samme jeg også, vet du noe om dette kritor ?

Briggen

Stian J.2005-09-21 05:17

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Stavernspiken
Jeg synes det nye bygget ser veldig flott ut. Kanksje dette flotte bygget får naboene til å se hvor stygt de har det....

Enig, men Det Gule Galleriet er ikke ille da, men bakeriet trenger en seriøs makeover.

sberik2005-09-23 09:03

Synes vel kanskje det ser ok ut. Skjønner ikke helt hva de store glassflatene i front er godt for. Selv om det er et forretnings bygg, så er vel de litt i største laget. Hadde vært mye koseligere med like vinduer hele veien, men det er vel snakk om butikkdrift.

Postet: 09 Oktober 2005 06:09 AM   [ ]   [ # 1 ]
Jr. Member
RankRank
Innlegg totalt  46
Innmeldt  2005-09-25

Brestrupgården ser fin ut på bildet, men de store vinduene er vel lit store. Spørsmålet er kanskje om det nye bygget passer in i det gamle, men det er som nevnt før det gamle burde oppgraderes slik at det gamle ble værende, er det ikke så at en bør ta vare på gamle byggninger? Per