Nakenbader, nudist eller blotter? 
Postet: 28 Juli 2006 08:50 AM   [ ]
Administrator
RankRankRank
Innlegg totalt  96
Innmeldt  2004-11-18

Julis varme sommerdager har innbudt til late stunder på varme skjær. For de fleste av oss iført dertil badeklær som bikini, badedrakt og shorts, mens andre velger å kaste klærne helt og bader i Adam og Evas drakt. På Bøvre og Rakke er det mange nakenbadere/nudister å observere. Noen velger å gjemme seg litt bort - tror de - men selvom de kanskje ikke ses fra land, så ses de fra vann. Kjører du båt ut Rakkesundet mot Rakke er det mange nakne rumper å observere! På Bøvre er de ikke så “sjenerte” og slår seg ned rett ved siden av deg. Spiser lunsj, spiller kort, bader - gjør alt man vanligvis gjør på stranda - men uten en tråd.

For noen år siden ble Nordstranda gjort om til nudiststrand, men det var til sjenanse for mange, det ble protestert og den ble ikke benyttet i stor nok grad til at nudiststatusen ble opprettholdt.

Man leser om “blottere” som har skremt små og store - men hva med disse som soler seg nakne på steder som ikke har status som nudiststrand /-sted - hva er de? Nakenbadere, nudister eller blottere?

Signatur 

Cathrine wink

Postet: 04 August 2006 10:42 PM   [ ]   [ # 1 ]
Member
RankRankRank
Innlegg totalt  73
Innmeldt  2006-02-20

Det er kanskje ikke overraskende at det er blitt trendy å kaste klærne.
Mulig at det er en av de sosiologiske prosesser som bare går fortere og fortere. Skriket etter å bli sett! Det å utfordre tabuer gir oppmerksomhet. Naken i ulike sammenhenger gir muligheter for - ja nettopp økt opperksomhet.
Når A og B kjendiser viser hele eller “nesten hele” nakenheten i mediene, kan det være en bekreftelse på at de bruker nakenhet for å pirre oss og for å bli sett. Og så er det noen da som hevder at eksponert nakenhet er et av resultatene av kvinnenes frigjøringskamp og der tror jeg at de har et poeng raspberry ...... eller kan det være at en stor prosent av nakenkulturen er ren og skjær kåthet? confused

Postet: 10 August 2006 10:29 AM   [ ]   [ # 2 ]
Newbie
Rank
Innlegg totalt  2
Innmeldt  2006-08-09

Det er nesten så man ikke tror det man leser.  Tror dere virkelig at nakenhet har med kåthet og oppmersomhetsbehov å gjøre?  Med få unntak, er folk som er nakne på stranda nakenbadere eller naturister.  Unntakene er “sosialt utfordrede” utskudd som får en spenning av nakenhet, men disse er i absolutt mindretall.  Jeg har vært masse på nakenstrender flere forskjellige steder, og nakenheten dreier seg mye mye mer om frihet, nærhet til naturen, og ønske om å ikke få skille. grin “Glanere” dukker opp av og til, men blir alltid avvist, vennlig men bestemt.

Det mislykkede forsøket med Nordstranda for noen år siden skyldtes etter min mening at det ikke fantes noen tradisjon for nakenbading der ute.  De som pleide å gå dit var helt andre typer mennesker.  For at man skal kunne få en vellykket nakenstrand eller et vellykket friområde i Stavern, bør man legge det dit hvor folk kler seg nakne allerede, dvs “legalisere” nakenhet på Bøvre og/eller deler av Rakke.

Hvis noen føler seg støtt av å kjøre båt forbi et svaberg der det ligger/sitter/står noen nakne mennesker, så får de enten kjøre båt et annet sted, eller venne seg til det.  Eventuelt kjøre 20 meter fra land istedenfor 2 meter fra land.  Det er faktisk lov å være naken i naturen, så sant man “ikke er til sjenanse” eller hva det heter.  Jeg mener det er på høy tid å gi naturistene et oppholdssted i Stavernsområdet!

Postet: 10 August 2006 11:36 AM   [ ]   [ # 3 ]
Administrator
RankRankRank
Innlegg totalt  96
Innmeldt  2004-11-18

Folk får sole seg som de vil, men når er man da “ikke til sjenanse”?

Signatur 

Cathrine wink

Postet: 10 August 2006 04:31 PM   [ ]   [ # 4 ]
Member
RankRankRank
Innlegg totalt  73
Innmeldt  2006-02-20

Jo jeg skjønner at det er endel personer les: naturistene, som aldri har glemt tiden som baby hvor det var naturlig å rusle rundt med all hud bar. Men etterhvert som vi andre ble voksne og erfarte at vi utviklet oss til ulike individer hvor det å forholde seg til “naturlig” nakenhet ikke var så naturlig men sterkt knyttet til kjønnsdrift. Da skjønte vi at enten man var hetro, homs eller lesbe så var nakenhet og sexlek sterkt knyttet til hverandre. Når de aller fleste av oss liker å han noen tøyfiller rundt våre intime kroppsdeler så er det vel kanskje nettopp fordi tanken på at det står f.eks en homs å svelger tungt ved strandkanten lett opphisset av vår nakne bak, ikke er noen spesielt artig tanke?! Derfor mener jeg at nakenhet tilhører det lukkede rom eller om du vil, den lukkede strand. Naturisten må altså finne seg i å bli “gjemt” bort slik at han/hun ikke ødelegger naturopplevelsen for de fleste av oss. red face

Postet: 10 August 2006 06:35 PM   [ ]   [ # 5 ]
Newbie
Rank
Innlegg totalt  18
Innmeldt  2005-09-23

Noen føler seg plaga av klesvask på nabosnora, noen hvis de kan se en pupp på Nordstranda eller ei rumpe eller verre ting på Rakke. Og det synes jeg hverken er teit eller for drøyt, sjøl om jeg ikke blir støtt av det sjøl. Jeg trur “sjenerende adferd” er et såpass subjektivt begrep at det er mer forvirrende enn til hjelp.

Jeg føler kanskje at man kan leve etter: “hvis jeg må gjøre noe aktivt (kikke på, gå til/ forbi, høre etter/ på) så får det være greit, hvis jeg ikke kan komme unna det, eller det holdes opp foran meg, er det sjenerende”.. ihvertfall når det gjelder småtterier som stille gjøremål på søndager eller nakne kropper på skjæret. Ja, det betyr at man ikke kan forvente å kunne gå hvor man vil på Rakke eller vende blikket hvor man vil i sentrum i kjerketida hvis man føler seg sjenert av sånt. Og jepp, det kan bety at man kan ende opp med å føle seg bortvist. Men så lenge det foregår i “såpass beskjedne former” som nå, og “med såpass mange alternativer” som nå, så.. er det vel egentlig ikke verdens undergang?

Vil folk plages, så har de tusen muligheter.

...og.. om det er kåtskap og erotiske motiver som ligger bak de dissende rumpene på Risøya? ... Jaja, da er ihvertfall ikke jeg helt med wink

Signatur 

BryggeBaronen

“Quemadmodum inter tortores habitare nolim, sic ne inter popinas quidem”

Postet: 10 August 2006 09:47 PM   [ ]   [ # 6 ]
Member
RankRankRank
Innlegg totalt  73
Innmeldt  2006-02-20

Og så var det historien om den røyksugne nudisten:

“Det var en gang en nudist som var på stranda. Plutselig ble han så sugen på en røyk så han bestemte seg for å kjøpe fyrstikker og en pakke sigaretter i en kiosk 200 meter fra stranda. Han begynte å gå og traff en politimann.

Politimannen sa at han ikke kunne gå rundt å sprade på gaten splitters naken! Men nudisten svarte at dersom han møtte noen ville han stoppe og stå stille som en statue.

Nudisten kjøpte det han skulle ha og på tilbakeveien møtte han tre damer, så han stoppet opp og stod stille som en statue. Og han gjemte varene sine under pungen.

“Nei så rar denne automaten var” sa den ene dama og stappet en tier i munnen og dro i spaken. Ut kom pakken med fyrstikker.

Den andre dama gjorde det samme og ut kom pakken med sigaretter.

Den tredje puttet på penger og etter en del banking og skruing på spaken utbrøt hun : “Nei jenter, ser her’a. Jeg fikk håndkrem!”
sick

Postet: 11 August 2006 10:09 PM   [ ]   [ # 7 ]
Newbie
Rank
Innlegg totalt  2
Innmeldt  2006-08-09
Jan-Eigil - 10 August 2006 04:31 PM

Når de aller fleste av oss liker å han noen tøyfiller rundt våre intime kroppsdeler så er det vel kanskje nettopp fordi tanken på at det står f.eks en homs å svelger tungt ved strandkanten lett opphisset av vår nakne bak, ikke er noen spesielt artig tanke?!  red face

Og hva er det som får deg til å tro at rumpa di er spesielt attraktiv for homofile menn?  Tro meg, de fleste heteromenn er totalt blottet (no pun intended) for selvinnsikt, og ufortjent fulle av selvtillit.  Faktisk tror jeg de fleste her i verden blir mer tent av et blikk og litt øyekontakt på gata, enn av å se en naken mann. 

Du er hjertelig velkommen til å tilbringe en dag med oss på Huk, så skal du nok få oppleve enkelte skuffelser over manglende oppmerksomhet.  Husk også at naturistområder er for folk som ikke er redde for å bli sett nakne.

Hvis vi så skal få litt seriøsitet inn i debatten igjen:  Såvidt jeg husker, kom en av klagene fra Nordstrandaperioden fra de ansatte ved Norweld, som mente at de ble forstyrret i lunsjen.  Vel, jeg har vært på pauserommet der - man måtte kline seg ganske godt opptil vinduet der for å kunne se stranda!  Hvis man oppsøker det man synes er fælt, så har man da ingen rett til å klage, spørru meg.

Postet: 27 Mai 2010 11:37 AM   [ ]   [ # 8 ]
Newbie
Rank
Innlegg totalt  1
Innmeldt  2010-05-27

Og hva er det som får deg til å tro at rumpa di er spesielt attraktiv for homofile menn?  Tro meg, de fleste heteromenn er totalt blottet (no pun intended) for selvinnsikt, og ufortjent fulle av selvtillit.  Faktisk tror jeg de fleste her i verden blir mer tent av et blikk og litt øyekontakt på gata, enn av å se en naken mann.

Du er hjertelig 000-M22
velkommen til å tilbringe en dag med oss på Huk, så skal du nok få oppleve enkelte skuffelser over manglende oppmerksomhet.  Husk også at naturistområder er for folk som ikke er redde for å bli sett nakne.

Hvis vi så skal få litt seriøsitet inn i debatten igjen:  Såvidt jeg husker, kom en av klagene fra Nordstrandaperioden fra de ansatte ved Norweld, som mente at de ble forstyrret i lunsjen.  000-P01
Vel, jeg har vært på pauserommet der - man måtte kline seg ganske godt opptil vinduet der for å kunne se stranda!  Hvis man oppsøker det man synes er fælt, så har man da ingen rett til å klage, spørru meg.

hei folkens, ..
Jeg er ny i dette forumet, 000-P02
..
Jeg fant ut at det er svært nyttig for meg fordi det inneholder 000-P03
veldig informativt innlegg og deling s, .. takk