Hva syntes du om Stavern sentrum i sommer? Liker du utsalgsboder på fortauet? Skulle du ønske det var flere butikker? Hva slags? Skulle du ønske det var flere serveringssteder? Hva slags? Hva med husene i Stavern sentrum? Er det godt nok vedlikeholdt? Fremstår sentrum innbydende?
Nei det er på tide at noe skjer i Stavern sentrum nå. Vi trenger liv hele året! Men hvordan skal vi få til det? Vi kan ikke bare ha de forferdelig stygge “jalla” bodene om sommeren. Det må settes en standar for Stavern sentrum, og det må følges. Hvis ikke kommer ingen til Stavern mer, folk blir lei tivolo Stavern som jeg kaller det. All ære til Jannes, Stavern Sport, Blå/Hvit,Nalum,Jensen,Fisørene og halveis Gule og Elt og Kna som klarer å holde åpent hele året. Vi må få en butikk inn i Brestrupgården, en alt muligbutikk hadde vært tingen. Bokhandel, litt jernvare,litt CD og litt leker. Men kjenner jeg eierene rett, er det vel ingen som har råd til å strarte noe der pga husleien.
Disse Jalla-bodene har jeg egentlig aldri brydd meg noe særlig om.. de trekker jo til seg folk, og er jo litt på “utsiden” av sentrum… Enig i at noe skulle blitt opprettet, men er jo ikke så lett når det koster flesk og leie her i Stavern…
Alt muligbutikk er jo absolutt et godt eksempel, men nå har man jo “Markedet” som er åpent hele året på risøya.. om jeg ikke tar feil?
Sommermarked med kvalitet og sjarm? Bør være mulig å sette noen krav til markedsopplegget. Sett gode eksempler på det i forbindelse med marked i bl.a. Tyskland. Et enhetlig preg ved at kommunen (ja vi kan jo leve i håpet) leier ut flotte “sommerstands”. Det får heller koste noen flere kroner for “torgkjerringene”. Diskusjonen om “et levende Stavern” hele året har gått i dette forumet før. Troa på å lykkes er lav. Jeg mener at det er viktig at unnskyldningene for å dra til Larvik blir færest mulig men “lille Stavern” vil nok tape mot “Store Larvik”. Avstanden er for kort til pol og varierte tilbud.
Stavern blir stedet for de spesielt interresserte - gallerier - kultur osv. slik det er i dag og så drypper det litt på butikkene. Den profilen kan med fordel styrkes!
Jeg har ikke foretatt telling av antall “jalla-boder”, men inntrykket er det samme: Fortauene er fortsatt overfylt med dårlige solbriller, lakris og vårrull. Hadde det vært mulig å flytte disse bodene et annet sted? F.eks. lage en “markedsgate” nede ved Markedet på Risøya? Det virker som om de glade selgere har leid seg små butikklokaler og benytter disse kun som lager - sånn sett er det huseierne som tjener på ordningen. Inntrykket av gatene forblir det samme.
En annen ting som kunne gjort sentrum bedre, var å korte ned perioden man hadde gågatene i sving. Sånn det er nå, vil det være enklere for meg å gjøre mine ærend i Larvik på vei til/fra jobb, enn å parkere på utsiden av sentrum for å så gå ned til den aktuelle butikken. Jeg innrømmer at jeg er en smule makelig anlagt, men jeg ser ikke bort i fra at dette kan gjelde flere enn meg.
Har det skjedd noe med denne utfordringen?? Eller er det slik at som Alpha sier: “Jalla-boder” skal få dominere i bybildet? Det må vel være i alles interesser at Stavern om sommeren ikke ser ut som et dårlig organisert loppemarked.
Jeg personlig er rimelig fornøyd med Stavern om sommeren, men det er alltid rom for noen forbedringer.
Alle bodene som står rundt om i Stavern har vokst litt ut vel mye. Det burde vært mulig å halvere disse, samtidig som man hadde satt et lite krav på utseende av bodene også. Og flytte de helt tror jeg ville gjort det litt tomt i byen. Vårrullene og potetene er eneste matservering i Stavern på senkveld/nattestid, så med mindre Statoil (eller andre ) velger å holde nattåpent, så burde disse beholdes.
Det burde lages til noen større aktiviteter i nærheten av sentrum. Nå har det jo vært planlagt en golfbane rett bortenfor Fredtun (Noen som har peiling på hva som skjer med den?), men det hadde ikke vært i veien å fått til andre faste installasjoner som hadde bidratt til at feriefolket slapp å reise kommunen rundt for å aktivisere seg i ferien. Mulige forslag kunne vært noen former for vannaktiviteter, f.eks vannski-trekk mellom damskipsbrygga og sandstranda innerst i leiren, eventuelt fått til noe nytt ved Stag-banen, dersom denne forsvinner hvis Stag lokaliserer seg ved kaken. Eksempler her kunne vært noe for ungdom (Paintball o.l, eller noe for de eldre, som andre får finne på, siden jeg er av den yngre garde.
For meg er iallefall Stavern en bra by å bo i, men hadde jeg bare vært på besøk, så hadde jeg gått lei etter to dager.
Intet sett, intet hørt - og sikkert intet gjort i sakens anledning. Ikke meg bekjent, hvertfall… Jeg lurer på om “Glade dager"-gjengen har noe “å si” vedrørende boder på fortauene. Hvis så er tilfelle, burde de kanskje ta grep.?
Som nevnt tidligere i tråden, har jeg frontet tanken om å lokalisere bodene ned i retning markedet. Det er jo store områder der nede - hva med å legge tivoliet der samtidig. Da blir det jo straks litt mer tilstrømning ned dit. Det vil jo gavne både selgerne og tivolieierne og -leierne.
Det er jo ikke slik at jeg ønsker å tømme sentrumsgatene. Hva med å la utøvende kunstnere få disponere fortauene og smugene. Det er sikkert mange talenter som av forskjellige årsaker ikke får vist seg fram for et større publikum. Hva passer vel bedre å ha en “arbeidsferie” i Stavern?
Desverre har jeg ikke selv mulighet til å legge til rette for dette, men finnes det noen der ute med interesse for, og reell mulighet for å gjøre noe, så please… (Jeg skal ikke en gang nevne betaling)
Vil fortsatt si at jeg er uenig i boder på risøya. Jeg støtter opp om at bodene ser litt vel “Jalla” ut, eller med andre ord, litt billig og uferdig ut. Allikevel mener jeg fortsatt at slike boder er med på å holde livet oppe i sentrum i Stavern. Hvis disse bodene flyttes til Risøya vil både bodene og sentrum tape på menneskelivet. Helt seriøst, hva har vel Stavern sentrum å stille opp med for barnefamilier unntatt boder? Kunstutstillinger er fortsatt for de spesielt interesserte ( ikke misforstå, jeg liker veldig godt kunstinnstillinger), men Stavern trenger absolutt noe for å tiltrekke seg hele familier. Jeg har fortsatt tilgode å måte en 5-åring som heller vil på en utstilling enn en “jalla-bod”. Uten disse bodene vil Stavern sentrum bestå av historiske bygninger, men hvem andre enn Staværinger og spesielt interesserte bryr seg om dette? Det er på tide å utbygge og ta konsekvensene av at reiselivet i Norge er stadig sterkere… Byen Stavern trenger mer dynamikk! Flere aktiviterer rett og slett. Hvis vi skal fortsette med en ren kunstby er jeg desverre engstelig for at hele byen vil ende opp som en “eldreby”, der alle yngre stikker til storbyene for å studere, og pensjonister flytter inn. Jeg ønsker å bosette meg i Stavern etter ferdig høyere utdannelse, men med en slik bakstreversk holdning som mange av de eldre Staværinger holder på med vil Stavern dø ut. Beklager, men dette er nok desverre sannheten. Jeg har ca. 15 stykker av -84, -85, og -86 kullet med meg på dette. Vi liker alle Stavern, men ingen av oss ønsker en by der ikke familielivet står i sentrum. Oppsummert er vi altså enig i boder i sentrum, flere aktiviter og mindre fokusering/segmentering på kunstutstillinger. Ser gjerne at både eldre og yngre medlemmer av istavern.no svarer på dette. Er interessert i andre synspunkt og løsninger på Staverns fremtid. Vi bryr oss allle!
Ja, takk. Begge deler. Hvorvidt en større kunstsatsing i Sentrum vil skremme vekk barnefamilier er jeg usikker på. Det er ikke spesielt langt ned til Bukta-området. Der var det faktisk tradisjon for et stort tivoli i “gamle dager”. Med erfaring fra egne barn, vet jeg at den type boder vi snakker om her, er vannvittige magneter for barn - og barnefamilier. Hvis det hadde vært mulig å åpne opp for både tivoli og markedsboder i dette området, er jeg overbevist om at de ville fått kunder nok.
Vitaliteten i livet i sentrum vil også bli ivaretatt ved å åpne opp for en mer rendyrking av kunstprofilen. Slik det er nå, er det (for meg) skikkelig “hummer og kanari” - og det er ikke alltid den beste kombinasjonen. (Kanari smaker forresten skikkelig hoppetau...) Jeg er overbevist om at det er lurt å satse på det man er god på, og har forutsetninger for. Kunst er et slikt område. Vi er allerede rimelig gode, men kan sikkert bli bedre. Og forutsetningene er gode for det.
Tror ikke mer kunst i Stavern er tingen og gå etter.. gjør heller noe mer for ungdom, eller noe som yngre kan ha glede av.
Selv syntes jeg ikke det er noe problem med bodene, da mange turister liker og se i dem. Så lenge ikke det blir parkeringsplasser for gåstoler og rullatorer, eller store malerier hengende langs alle vegger i sentrum er det bedre en ingenting.
Jeg savner scenen som pleide å stå på Kronprinsen når jeg var liten, syns Glade Dager har tapt seg de siste, kanskje 10 årene. Bodene er helt greit, uten dem hadde det jo blitt akkurat sånn som det er resten av året, øde og kjedelig. Huset til østby trenger en grundig oppussing, og rønna i bakgården og det lille hjørnelokalet må vekk!
hei folkens, .000-897
.
Jeg er ny i dette forumet,000-901
..
Jeg fant ut at 000-904
det er svært nyttig for meg fordi det inneholder veldig informativ000-907
t innlegg og deling s, .. takk