Det er mye vi kunne brukt penger på her i byen - det er fritt valg på øverste hylle…
Jeg var en av de få “menige” som var på møtet i bystyresalen. Det kom tydelig fram at disse pengene skal gå til direkte eller indirekte tiltak som bidrar til å øke sysselsettingen i Stavernsdistriktet.
Jeg har tenkt litt etter møtet, og jeg har tro på at det er lurt å satse på de forutsetningene og den kompetansen som vi allerede har i området. Da tenker jeg i første rekke på turisme og kunst. Vi har forutsetninger for å etablere turistrettede tiltak utover det som skjer i løpet av noen korte sommeruker. Tenk for en opplevelse det ville være for en urban belgier å overnatte på Svenner sent i november måned…
Et annet forslag som har vært lansert, var etablering av ulike kompetansesentra. Hva med Fredriksværn Kunstakademi? Videre kunne et kompetansesenter innen reiseliv holdt hus i Stavern. Disse kunne samarbeide med næringslivs- og reiselivsaktører i Stavern om ulike prosjekter (Da kunne vi kanskje klart å fortrenge juggel-bodene ut av sentrumsgatene.)
Det er fortsatt ikke for sent å melde sine ideer til prosjektlederen. Har du en god ide, så er det bare å hive seg rundt. Hvis du ikke melder deg på, blir du heller ikke hørt.
Ellers vil jeg benytte anledningen til å gi Ressursgruppa et klapp på skulderen for vel utført arbeid så langt. Flott at noen tar ansvar for dette - ellers kunne vi risikert at politikerne lekte butikk med pengene våre, og kanskje vedtok noe som ingen ønsket. (Det siste må forøvrig ikke tolkes som politikerforakt...)