Stavern herlig plett på jord? 
Postet: 23 September 2005 07:32 PM   [ ]
Administrator
RankRankRank
Innlegg totalt  64
Innmeldt  2004-02-12

Cathrine spør (2005-08-18 10:37):

I kjølvannet av artikkelen “Stavern-herlig plett på jord?” oppfordrer vi iStavern.no sine lesere til å gi sine synspunkter på næringslivsutviklingen i byen vår. Er vi interessert i at Stavern sentrum skal se ut som det gjør? Vil vi at byen vår skal oversvømmes av serveringssteder av ymse kvalitet og “sesong” foretak som bare skal skumme fløten?

Eller vil vi ha en levende by - hele året? En by det er koselig å handle i - en by med særpreg og et vareutvalg som kanskje er litt annerledes enn det man finner overalt? En by med serveringssteder hvor man kan sette seg ned og nyte en kaffe eller en middag - også på en helt vanlig ukedag i oktober eller januar. En by fastboende og turister trives i - og som de velger å handle i.

Ordet er fritt!

Diskusjon i vårt gamle forum - del I:

Bjørn Lynne 2005-08-18 18:15
Hei!

Som ny-innflytter som håper på å gjøre Stavern til mitt hjem for resten av livet, så må si meg enig med deg i at det er en del ting rundt i Stavern sentrum om sommeren som jeg helst kunne vært foruten.

Jeg snakker altså om:

* stygge, “signal-fargede” knall-oransje eller gule, håndskribblede reklameplakater,

* forferdelige “leke-apparater” (les: tivoli) som både er stygge og se på og som *alltid* forårsaker sure barn hver gang vi passerer og ikke kan la dem få lov til å kjøre på dem,

* Overdreven, innpåsliten, irriterende, smakløs og forfølgende reklame fra et visst Marin Alpin (øverst på MIN boikott-liste),

osv.

Jeg tenkte å skrive et brev til rette vedkommende om hva jeg synes om disse tingene. Disse tingene KAN da ikke representere noen nevneverdig ekstrainntekt for Stavern som by eller Larvik kommune? Hvilken skade gjør det på den langvarige turismen, at byen tildels ser ut som et juggel-tivoli hele sommeren?

Mitt spørsmål er, hvem skal et slikt brev rettes til??

Som en liten ettertanke kan jeg nevne at jeg har bodd i England i 10 år, ikke langt fra den gamle vikingbyen York. Der har bystyret bestemt seg for å holde byen pen. Alle butikker, permanente såvel som midlertidige, må forholde seg til visse estetiske retningslinjer og bruke bare reklameskilter som passer inn i byens utseende. Selv McDonalds og Burger King bruker annerledes versjoner av sine skilter/logoer. Disse kan man lett gjenkjenne, men samtidig er de ikke glorete eller smakløse. Det samme gjelder alle andre butikker og restauranter. Tivoli-apparater finnes ikke, bortsett fra på ett anvist område. Resultatet er at York bysentrum virkelig er pent og koselig., og det myldrer av turister såvel som fastboende i byen mesteparten av året. Kanskje dette ville være et godt eksempel for Stavern å følge?

Hvem er det som kan ta slike beslutninger, og hva kan vi som beboere gjøre for å få i sving noe slikt?

- Bjørn

Stian J. 2005-08-20 05:09
Negativ!

Så negativ du er da, det er tross alt bare sommer en gang i året, syns du høres litt sær ut jeg. Når det gjelder tivoliet så burde det blitt flyttet tilbake til Konprinstomta, det var mye mer liv når det var der, på Risøya blir det liksom så lite og inneklemt. Når det gjelder butikker, så burde det vært litt av hvert, ikke bare matbutikker og utesteder. Alternative butikker hadde vært noe, med litt eksotiske og særpregede varer. Skal bli spennende å se hva det blir på “Branntomta” Håper det blir noe som alle kan benytte seg av, samme med Agnes. Det nyeste bakeriet (Majas?) Kunne forresten trengt ny kledning.

Bjørn Lynne 2005-08-20 09:43
Vel, du har vel muligens rett i at jeg tok i litt for sterkt, og plakatene / tivoli-apparatene plager meg jo bare når jeg ser rett på dem (eller går forbi med jentungen), så SÅ ille er det jo ikke. Det var bare at når emnet først kom opp, så ville jeg si meg enig i at det er noen ting rundt i sentrum som ikke passer inn estetisk og ikke hjelper på byens image.

Du har forsåvidt rett i at det bare er for noen uker på sommeren, men de ukene er jo akkurat da “alle” ser hvordan vi har det. Kanskje det heller burde vært motsatt; at det ble holdt pent om sommeren, og juggelapparater med heslige selvlysende klusseplakater resten av året? grin

Alternative butikker med eksotiske og særpregede varer hadde vært fint, men det er for lite folk/handel i Stavern mesteparten av året. En butikk som skal klare seg økonomisk i Stavern hele året må være “generell” og appellere til alle. En som bare er for spesielt interesserte får store problemer med å få nok salg til å klare seg.

Postet: 23 September 2005 07:40 PM   [ ]   [ # 1 ]
Administrator
RankRankRank
Innlegg totalt  64
Innmeldt  2004-02-12

Diskusjon i vårt gamle forum - del II:

seg.

bentk 2005-08-22 14:49
Kulisse for badegjestene

Etter at sommeren er over gjør jeg meg visse betraktninger om lille Stavern og dens viderverdigheter. Så også i år. Byen har som alle vet to ansikter - sommeransiktet og det litt mer sedate helårsansiktet.

Jeg støtter fullt ut dem som måtte mene at sommervarianten kan minne litt om en “Titanofestival” på videvanke. Men som man sier - det er jo så kooselig med sommærn. Det slår meg likevel at nærliggende sommerbyer som Risør og Kragerø kan by på mer kvalitet. Først og fremst er butikktilbudet av en helt annen kaliber. Et annet moment er fasadene på de sentrale bygningene i sentrum. Risør er et smykke, men hva er Stavern? I beste fall en perlerad med skjemmende huller.

Skulle jeg ønske meg noe til jul i år, måtte det være at gårdeiere, leietakere og andre impliserte setter seg ned og ser på hvordan man gjøre Stavern sentrum til et mer foretrukkent sted å oppholde seg - også ut over noen hektiske sommeruker. Er det mulig å gjenreise et bysentrum som nå gjennom flere år har forvitret?

Staverns største problem er kanskje at byen ligger kun 8 km fra Larvik og at mange staværinger benytter seg av nabobyens ulike tilbud. Med nesten 6000 innbyggere i tettstedet skulle det likevel være mulig å kunne tilby noe mer enn hva som er tilfellet i dag.

Vi må ikke bli en provisorisk kulisse for badegjestene på sommerstid, men sørge at Stavern sentrum blir attraktivt også for oss som skutter oss gjennom Storgata en hustrig novemberdag…

mersebram 2005-09-07 16:16
Stavieraen

Løsningen for Stavern slik jeg ser det, må være å lage en slags riviera, mellom Stavern og Larvik...langs strandsonen fra Agnes og inn til Larvik. Lag en eneste lang brygge hele veien, med butikker, serverings og utesteder. På den måten knyttes Larvik og Stavern sammen på en fin måte, og begge byers innbyggere møtes og forenes langs denne stripen.
Dette er en strand og kyststripe som hverken er fauel eller fisk, og ville ha avlastet Stavern sentrum samtidig som man hadde beholdt turister og et yrende liv uten å slite ned et lite konsentrert område.

DenGråDame 2005-09-07 17:10
Uenig!

Helt uenig! La Stavern være Stavern og Larvik Larvik. Viktigere å konsentrere oss om å få til et levedyktig sentrum her!

Kåre 2005-09-07 21:27
Mest bruke turområde i sommermånedene

Ser på innlegget om båtplasser ved Jacobsens brygge. Og tenker på hvor fint dette området kunne og burde vært.
Det er vel det mest brukte tur område i sommer mnd. i hele kommunen.Men hvordan ser det ut her? En skam for både by og kommune.Håper en ny båtforening kan få ryddet opp. Se hvor pent det er blitt utenfor
Kaikanten. La oss skjerpe oss før hele Stavern forsøples og blir en jalla by. En kan nesten være fristet til og legge sirkus og tivoli på Kronprinsen igjen, det gjør snart ingen forskjell.

hutrolig 2005-09-09 09:12
Kan det noen gang bli pent!?

Enig med Kåre at område er en skam! Og jeg følger, opp kan det noen gang bli pent når kommunen spytter inn noen få kroner i løpet av året ref http://www.istavern.no/index/fotosearch/ft3

Her må det private aktører(som får noe igjen for det) til, i samarbeid med kommunen for å få til noe!? KDP for Stavern hvor lang tid vil det ta før det er i boks? Jeg ønsker å gå på en flott promenade nå, og ikke om 5-10 år!

Takk til Stavern Vel som “pyntet” opp promenaden med fakler en periode det bidro til at bryggeslengen ble en opplevelse rikere! Stå på!

Noen andre forslag på hva vi kan gjøre for å få promenaden penere enn den er idag!

H Utrolig

Postet: 23 September 2005 07:41 PM   [ ]   [ # 2 ]
Administrator
RankRankRank
Innlegg totalt  64
Innmeldt  2004-02-12

Diskusjon i vårt gamle forum - del III:

briggen 2005-09-10 09:02
Sv: Stavern-herlig plett på jord?

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Cathrine
En by med serveringssteder hvor man kan sette seg ned og nyte en kaffe eller en middag - også på en helt vanlig ukedag i oktober eller januar. En by fastboende og turister trives i - og som de velger å handle i.

Ordet er fritt!

Jeg vil ha en by som det er aktivitet i hele året. Det er en kjennsgjerning at man om vintern kan gå gatelangs i Stavern uten å treffe på en sjel, og det midt på dagen. Jeg synes faktisk det er sjarmerende at man kan oppleve det i Stavern i år 2005 og med all innflytting som har skjedd de siste år. På tross av dette er det ikke slik jeg vil ha det her i Stavern. Det skal være en “levende” by å bo i også om vinteren. Jeg håper jeg slipper å befinne meg i Stavern sentrum midt på dagen -og alene- i vinter.

Og hvorfor er det ikke flere folk i byen vår midt på dagen viterstid?

Jeg tror det har flere årsaker. Selvsagt fordi langt de fleste av oss er på jobb et helt annet sted, nemmelig Larvik, Sandefjord, Tønsberg og andre steder som ligger betraktelig lenger unna. I tillegg er det mange av oss som har turnusjobber og bor i Stavern. Det vil si at man ønsker å bo her av en spesiell grunn og jobber et annet sted i landet (f.eks Nordsjøen). Dette er grunner som taler imot at man får et “yrende” liv hele året i Stavern sentrum. Likevel har jeg tro på at hvis det kommer NYE etableringer av “riktig” næringsvirksomhet i Stavern sentrum vil det bli mer folk i gata også på vinterstid. Ikke missforstå, det er allerede en rekke butikker som har helårsdrift i sentrum og som virkelig har gode tilbud. Jeg har stor respekt for de som får hjulene til å gå rundt i butikken sin i Stavern nå, og som har vært etablerte i Stavern i mange år. Det er kreative og dyktige mennesker som ikke er redde for å stå på ekstra for å få det til å gå rundt. Bravo !
Jeg tror det er viktig å se litt på kundemassen og å foreta undersøkelser som kartlegger hvilken gruppe som virkelig befinner seg fysisk i Stavern. Jeg har nevnt de som jobber vekk fra Stavern, men hva med alle som er igjen av kunstnere, selvstendig næringsdrivende, enkelmannsbedrifter på loftet hjemme, enslige mødre, enslige fedre, vinterturister, besøkende, eldre, uføre, arbeidløse osv osv. Disse må da utgjøre en stor del av målgruppen? Jeg tror blandt annet at det ville være klokt å tilrettelegge for mennesker som bruker rullestol (rullatorer) i større grad enn i dag. Da snakker jeg ikke bare om gatelangs, men også mulightene for å komme inn i og å bevege seg rundt i butikkene.

Jeg har den senere tid registrert debatten om den videre Bibliotiksdrift i Stavern. Jeg står fremdeles på den påstand om at det er viktig å bevare denne institusjonen, men at det MÅ gjøres noe med tilgjengeligheten på tjenesten. Jeg sitter jo forsyne meg her hjemme med masse bøker som er lånt på Biblioteket i Larvik, og det er ikke fordi jeg ikke vet at det er Bibliotek i Stavern, men fordi i Larvik er det åpningstider som passer meg bedre. Ja, jeg hadde selvsagt lånt bøkene i Stavern hvis det var ryddige og utvidede åpningstider her. I er det nærheten til alt annet som trekker meg i rettning av Larvik. Jeg ser for meg at det måtte vært helt topp med et konsept som favner også utovre det Miss Lemon hadde i Stavern. De jentene gjorde en fabelaktig med Miss Lemon, og jeg er den første til å beklage at de måtte si seg nødt til å avslutte driften. Kan ikke noen forespørre de to kreative sjelene om de kunne tenke seg å starte en kombinert løsning med Bibliotek, bokbutikk, papirhandel, internettcafè, fotobutikk, div kunstnerartikkler, film, musikkbutikk osv, som er tilrettelagt for alle grupper i byen vår (også rullatorer). Det må da være behov for slikt her......eller......!?

DET FØRSTE SOM MÅ GJØRS NOE MED ER UTLEIEPRISENE PÅ LOKALENE I STAVERN SENTRUM !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:MAD:

BRIGGEN

Stavernspiken 2005-09-11 12:23

Hva med å gjennomføre en undersøkelse i Stavern, om hvilke butikker innbyggerene savner. Når man ser resultatet kan det hende noen tør satse..hvis leieprisene blir satt ned selvfølgelig!!! Leieprisene der hvor det er butikker i dag er trolig ikke like høye som i de lokalene som står tomme! (les Østby og P Carlsen sine..)

Stian J. 2005-09-21 05:29
Sv: Stavieraen

Sitat:
Opprinnelig skrevet av mersebram
Løsningen for Stavern slik jeg ser det, må være å lage en slags riviera, mellom Stavern og Larvik...langs strandsonen fra Agnes og inn til Larvik. Lag en eneste lang brygge hele veien, med butikker, serverings og utesteder. På den måten knyttes Larvik og Stavern sammen på en fin måte, og begge byers innbyggere møtes og forenes langs denne stripen.
Dette er en strand og kyststripe som hverken er fauel eller fisk, og ville ha avlastet Stavern sentrum samtidig som man hadde beholdt turister og et yrende liv uten å slite ned et lite konsentrert område.

ganske enig, da får de utnyttet fabrikkområdet på agnes også, det burde bli noe der som alle kan ha nytte av.

Postet: 23 September 2005 07:43 PM   [ ]   [ # 3 ]
Administrator
RankRankRank
Innlegg totalt  64
Innmeldt  2004-02-12

Diskusjon fra vårt gamle forum - del IV:

Kåre 2005-09-21 20:25

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Stavernspiken
Hva med å gjennomføre en undersøkelse i Stavern, om hvilke butikker innbyggerene savner. Når man ser resultatet kan det hende noen tør satse..hvis leieprisene blir satt ned selvfølgelig!!! Leieprisene der hvor det er butikker i dag er trolig ikke like høye som i de lokalene som står tomme! (les Østby og P Carlsen sine..)

Svar til Stavernspiken. Det er helt unødvendig å bruke penger på en undersøkelse om hvilke butikker Stavern Mangler.Det kan nesten hvem som helst i Stavern fortelle noe om helt gratis.Hvorfor bruke mange tusen kroner for at noen f.eks fra Lillehammer skal spørre folk på gata i Stavern om hva vi savner eller trenger.Bruk heller pengene på å forskjønne byen vår.Sånn som det ser ut i sentrum i da vil ingen nye starte virksomhet,uansett leie.
Vi må gjøre det trivlig og vakkert rundt om i byen da kommer folk, og da kommer butikkene. Slik sentrum ser ut i dag vil ingen verken komme eller starte noe her.
Kåre

Stavernspiken 2005-09-21 22:58

Jeg er helt enig med Kåre. Tenkte ikke på en dyr undersøkelse, men det finnes kanskje ikke noen enkel måte å gjennomfør en slik undersøkelse på. Men vi er alle enige om at noe må gjøres..og det litt fort..før Stavern som handlested dør helt...(for mange har det allerede gjort det !)

briggen 2005-09-22 07:22

Enig i det med forskjønnelse og at det vil trekke folk inn i sentrum (både næring og folk). Men jeg står fremdeles på at en av de beste ting man også må få på plass først er en butikk som har papirhandel, bokhandel, bibliotek, internettcafè, fotofremkalling. Alt dette i en butikk ville sørget for en god start tror jeg. Slik det har vært nå med en container stående i Brestrupgården kan man jo nesten tro at det var rene uteliggerstrøket der nede. Og i tillegg har den tatt vekk kundemassen fra en butikk som Miss Lemon.........fyyyyy !! De damene som har gjort en så respektabel jobb burde fått en annen skjebne, bare så er det sagt.

Få på plass en kombinert butikk som beskrevet overfor her, så vil det følge flere seriøse etter.

Briggen

Cathrine 2005-09-22 09:13

Godt å se at dette engasjerer!

Det er det evinnelige tilbud og etterspørsel begrepet som nok en gang står sentralt. I tillegg til det må sentrum shines opp! Handling i Stavern kan kanskje bli en god opplevelse?

Men for at butikker skal overleve, må vi som bor her være lojale og handle i de butikkene som finnes. Selvsagt frister det å handle alt under et tak på Nordbyen. Til og med på tilbud i kjedebutikkene. Men når vi får flere butikker hit får du alt under ett tak i Stavern også. Et stort tak - himmelen!

Avstandene mellom hver butikk her er så små at det må vi orke. Og så deilig med frisk luft i det vi går fra den ene butikken til den andre, da!

Kåre 2005-09-22 22:01

Hei alle sammen.

Mange gode forslag,men jeg står fremdeles på at byen må forskjønnes før noen tør starte noe her.
Et godt forslag til å begynne med,og som vil gi en ren by.Alle som ferdes i byen vår får en liten oppgave hver. Bøy deg ned og ta opp 5 ting fra bakken hver dag og kast det i nærmeste søppelkasse. Ps jeg gjør det faktisk!
Da vil hver enkelt få litt mosjon, byen blir penere og vi gjør noe sammen til felles glede.
Ha en fortsatt glad dag.
Kåre

briggen 2005-09-23 00:06

Helt ening med Kåre i det å plukke med seg 5 ting om dagen. Det skal jeg også begynne å gjøre, bra forslag.

Men........det er en ting som glemmes her. For at folk skal begynne å plukke opp 5 ting om dagen må man ha et eierforhold til sentrum av Stavern. Hvordan kan vi gi folk en følelse av at dette er MIN by og at dens ve og vel er avhengig av at jeg bidrar med det jeg kan. Desverre tror jeg at mange Stavernsfolk ikke har den eierfølesen inne. Den drukner i komersiellt vissvass som selges på alle sentrums gater, og det er flere og flere som distanserer seg fra sentrum fordi det ikke er helt grunnleggende og vitale varer å få kjøpt der. Jeg tor ikke forskjønnelse alene er måten å angripe dette på, men jeg er tror det må et kompromiss til ved at det startes vitale utsalgsteder også. Både forskjønnelse og oppstart av viktige butikker er viktig, og det må skje omtrent samtidig tror jeg. Bare på den måten vil det oppleves som større forrandringer som er til det bedre i sentrum. Forskjønnelse og oppstart av butikker må gå hånd i hånd.

Briggen

Postet: 01 Mars 2006 11:20 PM   [ ]   [ # 4 ]
Newbie
Rank
Innlegg totalt  16
Innmeldt  2006-02-21

Med tanke på denne trådens tittel, så ser det ut til at noen asiater har koset seg i Stavern en sommer:

http://blog.bcchinese.net/qizhang/archive/2005/09/05/34171.aspx

Jeg lurer på hva slags inntrykk de får av Stavern, spesielt om de er bosatt i Tokyo e.l. wink

Signatur 

Gary Mabbutt - LEGEND

Postet: 02 Mars 2006 09:45 AM   [ ]   [ # 5 ]
Jr. Member
RankRank
Innlegg totalt  44
Innmeldt  2006-02-02

Det er klart at alle i Tokyo,eller Bangla Desj for den del,Har gode inntrykk av STAVERN.

Postet: 02 Mars 2006 01:03 PM   [ ]   [ # 6 ]
Newbie
Rank
Innlegg totalt  16
Innmeldt  2006-02-21

Flotte og klare bilder var det jo også!

Signatur 

Gary Mabbutt - LEGEND

Postet: 03 Mars 2006 12:09 PM   [ ]   [ # 7 ]
Administrator
RankRankRank
Innlegg totalt  96
Innmeldt  2004-11-18

Jeg lurer jo veldig på hva det står der, jeg da… Noen oversettere blant våre medlemmer?

Signatur 

Cathrine wink

Postet: 03 Mars 2006 04:36 PM   [ ]   [ # 8 ]
Newbie
Rank
Innlegg totalt  16
Innmeldt  2006-02-21

Vedkommende som har siden er bosatt i Larvik, av alle steder. Kan veldig lite eller dårlig norsk. Liten verden…

Signatur 

Gary Mabbutt - LEGEND

Postet: 03 Mars 2006 07:42 PM   [ ]   [ # 9 ]
Jr. Member
RankRank
Innlegg totalt  44
Innmeldt  2006-02-02

For meg betyr det ingen ting om det skrives og snakkes dårlig Norsk.
Det er budskapet som betyr noe,og en Staværing har lett for å ta poengene.
Med eller uten Pengær-bilær-pælær og hvalær.

Postet: 22 Oktober 2010 11:00 AM   [ ]   [ # 10 ]
Newbie
Rank
Innlegg totalt  7
Innmeldt  2010-04-14

Takk for deling. Bare den nåværende status av interessante websider for din informative emnet. Jeg setter pris på det. Det er virkelig så nyttig for alle, spesielt for meg fordi jeg ønsker å få kunnskap av alle slag. Jeg vil bare si at din følelse å beskrive, er det fint og lett å forstå, så jeg setter pris elsker det. Takk igjen!

HP0-J38 - testking NS0-153 - ns0-154 - NS0-163

Signatur 

harris123

‹‹ Ny Brestrupgård      Hvorfor Dragehulen? ››