Cathrine spør (2005-08-18 10:37):
I kjølvannet av artikkelen “Stavern-herlig plett på jord?” oppfordrer vi iStavern.no sine lesere til å gi sine synspunkter på næringslivsutviklingen i byen vår. Er vi interessert i at Stavern sentrum skal se ut som det gjør? Vil vi at byen vår skal oversvømmes av serveringssteder av ymse kvalitet og “sesong” foretak som bare skal skumme fløten?
Eller vil vi ha en levende by - hele året? En by det er koselig å handle i - en by med særpreg og et vareutvalg som kanskje er litt annerledes enn det man finner overalt? En by med serveringssteder hvor man kan sette seg ned og nyte en kaffe eller en middag - også på en helt vanlig ukedag i oktober eller januar. En by fastboende og turister trives i - og som de velger å handle i.
Ordet er fritt!
Diskusjon i vårt gamle forum - del I:
Bjørn Lynne 2005-08-18 18:15
Hei!Som ny-innflytter som håper på å gjøre Stavern til mitt hjem for resten av livet, så må si meg enig med deg i at det er en del ting rundt i Stavern sentrum om sommeren som jeg helst kunne vært foruten.
Jeg snakker altså om:
* stygge, “signal-fargede” knall-oransje eller gule, håndskribblede reklameplakater,
* forferdelige “leke-apparater” (les: tivoli) som både er stygge og se på og som *alltid* forårsaker sure barn hver gang vi passerer og ikke kan la dem få lov til å kjøre på dem,
* Overdreven, innpåsliten, irriterende, smakløs og forfølgende reklame fra et visst Marin Alpin (øverst på MIN boikott-liste),
osv.
Jeg tenkte å skrive et brev til rette vedkommende om hva jeg synes om disse tingene. Disse tingene KAN da ikke representere noen nevneverdig ekstrainntekt for Stavern som by eller Larvik kommune? Hvilken skade gjør det på den langvarige turismen, at byen tildels ser ut som et juggel-tivoli hele sommeren?
Mitt spørsmål er, hvem skal et slikt brev rettes til??
Som en liten ettertanke kan jeg nevne at jeg har bodd i England i 10 år, ikke langt fra den gamle vikingbyen York. Der har bystyret bestemt seg for å holde byen pen. Alle butikker, permanente såvel som midlertidige, må forholde seg til visse estetiske retningslinjer og bruke bare reklameskilter som passer inn i byens utseende. Selv McDonalds og Burger King bruker annerledes versjoner av sine skilter/logoer. Disse kan man lett gjenkjenne, men samtidig er de ikke glorete eller smakløse. Det samme gjelder alle andre butikker og restauranter. Tivoli-apparater finnes ikke, bortsett fra på ett anvist område. Resultatet er at York bysentrum virkelig er pent og koselig., og det myldrer av turister såvel som fastboende i byen mesteparten av året. Kanskje dette ville være et godt eksempel for Stavern å følge?
Hvem er det som kan ta slike beslutninger, og hva kan vi som beboere gjøre for å få i sving noe slikt?
- Bjørn
Stian J. 2005-08-20 05:09
Negativ!
Så negativ du er da, det er tross alt bare sommer en gang i året, syns du høres litt sær ut jeg. Når det gjelder tivoliet så burde det blitt flyttet tilbake til Konprinstomta, det var mye mer liv når det var der, på Risøya blir det liksom så lite og inneklemt. Når det gjelder butikker, så burde det vært litt av hvert, ikke bare matbutikker og utesteder. Alternative butikker hadde vært noe, med litt eksotiske og særpregede varer. Skal bli spennende å se hva det blir på “Branntomta” Håper det blir noe som alle kan benytte seg av, samme med Agnes. Det nyeste bakeriet (Majas?) Kunne forresten trengt ny kledning.Bjørn Lynne 2005-08-20 09:43
Vel, du har vel muligens rett i at jeg tok i litt for sterkt, og plakatene / tivoli-apparatene plager meg jo bare når jeg ser rett på dem (eller går forbi med jentungen), så SÅ ille er det jo ikke. Det var bare at når emnet først kom opp, så ville jeg si meg enig i at det er noen ting rundt i sentrum som ikke passer inn estetisk og ikke hjelper på byens image.Du har forsåvidt rett i at det bare er for noen uker på sommeren, men de ukene er jo akkurat da “alle” ser hvordan vi har det. Kanskje det heller burde vært motsatt; at det ble holdt pent om sommeren, og juggelapparater med heslige selvlysende klusseplakater resten av året?
![]()
Alternative butikker med eksotiske og særpregede varer hadde vært fint, men det er for lite folk/handel i Stavern mesteparten av året. En butikk som skal klare seg økonomisk i Stavern hele året må være “generell” og appellere til alle. En som bare er for spesielt interesserte får store problemer med å få nok salg til å klare seg.