STAVERN HELE SOMMEREN? 
Postet: 26 August 2007 02:53 PM   [ ]
Member
RankRankRank
Innlegg totalt  73
Innmeldt  2006-02-20

Nei dessverre.
Jeg vet det har vært sagt før, men jeg stopper ikke å undre meg over at “sommeren varer bare i juli” her i Stavern. Fyrtårn i by bildet slik som “Gule” og brygge restaurantene, gidder ikke å være inviterende til de etternølerne som besøker byen vår litt i etterkant av høysommeren.  De møter dem med stengte dører og et inntrykk av at de har kastet nøkkelen og dratt et annet sted. Trist! Fryktelig trist at ikke eierne av disse vannhullene bretter opp ermene og med et smil betjener de som besøker Stavern i august og september. Bare helgeåpent holder ikke! Hadde vi ikke hatt hotellets helårsdrift så ville det vært en katastrofe for byen vår. Aktivitet skaper aktiviteter! Jeg bekymrer meg for den signaleffekten og badwillen vi sender videre med skuffede besøkende.

Postet: 29 August 2007 05:32 PM   [ ]   [ # 1 ]
Newbie
Rank
Innlegg totalt  13
Innmeldt  2006-02-23

Hei
Som du sier “Aktiviteter skaper aktiviteter” - Stavern er moden for synergier dvs at mange etablerte aktører, eventulle nyetablerere og andre positive krefter kommer sammen og skaper et konsept som gir nye arbeidsplasser, byr på økt reiseliv, større handel, mer service og kulturelle opplevelser i stor bredde hele året. Med hjerte i og for Stavern er det mye som bør kunne gjøres, tror jeg. Det nytter å stå på.

Verdien av samarbeid, sikring av hverandres eksistens og tilrettelegging for nyskaping er egenskaper som Stavern-miljøet sitter inne med. Kunsten er å ha tid, rom og ressurser til en innsats. Det skal nemlig en innsats til for at det du etterlyser kan bli realiteter. Vannhull må ha tilstrekkelig besøkende, handelsnæringen må ha forsvarlig omsetning, kulturtilbud må ha mange nok brukere osv. Det er dette stabile og gjerne også periodiske folkelivet hva gjelder fastboende og tilreisende som må økes.

Hva med å satse på et løft i nær framtid?

Postet: 29 August 2007 11:44 PM   [ ]   [ # 2 ]
Member
RankRankRank
Innlegg totalt  67
Innmeldt  2005-09-23

Jeg er helt enig med det du sier, Jan-Eigil, men ser det også litt fra siden til de som skal drive disse stedene.

Jeg var ute en tur i Stavern i går kveld. Bare Skipperstua var åpen. Der var det tre kunder. Totalt salg i løpet av den timen jeg satt der, var to kaffe, én cognac, og én halvliter.

Skulle Gule Galleriet også holdt åpent, så måtte de to stedene konkurrere om disse tre kundene, og det hadde blitt ca. halvparten så mye salg på hver.

Dette blir litt som høna og egget. Kanskje det er få folk som går ut fordi det er lite steder som er åpne. Men det nytter ikke å holde åpent, med det lønnsnivået vi har i dette landet, når det ikke kommer kunder. Det blir det bare tap av. Hatten av til Skipperstua som holder åpent hele året og kanskje går med tap i 10 måneder—men alle kan ikke holde på slik. Så jeg kan godt forstå de som velger å stenge sjappa når byen alikevel er så godt som død. hmmm

Signatur 

--
Bjørn Lynne
http://www.lynnemusic.com

Postet: 30 August 2007 02:02 PM   [ ]   [ # 3 ]
Member
RankRankRank
Innlegg totalt  73
Innmeldt  2006-02-20

Masse kloke ord og flott engasjement i innleggene!
Nei dette er ingen lett oppgave. Men jeg mener at vi mangler kvalitet i det vi gjør her i Stavern. Skal vi få folk til å “strømme til i horder” så må i et hvert fall tilbudene være svært forlokkende. Det er mange eksempler rundt i landet på at både restauranter og butikker får folk til å reise langt for å komme nettopp dit for å oppleve maten og varene. Henningsvær har sin “Fiskekrogen.” Drøbak har sin julebutikk. Det er klart det trengs resurssterke og kreative personer/grupper for å få dette til. Men det er mulig. Stavern har et flott potensial for utvikling men da må det satses på kvalitet. Det er å håpe at noen tar Staverns “ordfører” jobb å lokker de rette personene til byen vår!
smirk