Vi iStavern.no kjenner ikke bakrgrunnen for navnet “Dragehulen”, det vil si hula i fjellet Minnehallen. Den ble sprengt ut i 1941 da arbeidene med “Soldatenheim” (soldathjemmet) pågikk for fullt, og den skulle romme de soldater som eventuelt befant seg på heimen ved et luftangrep.
Men, hvor har den fått navnet “Dragehulen” fra?
Diskusjon fra vårt gamle forum:
Stian J. 2005-08-20 05:00
Drageklova
Jeg leste i en bok at det også er noe som heter “Drageklova” Det skal være et sted rundt minnehallen, det må være de kløftene i fjellet ved Minnehallen, kanskje også derfor hulen har fått et dragenavn, eller så er det kanskje fordi noen unger har begynt å kalle den for “Dragehulen” for å kanskje skremme hverandre, eller gjøre den mer spennende.Cathrine 2005-08-22 20:39
Hvilken bok?
Ble litt nysgjerrig på i hvilken bok du har lest det? Jeg tror det stemmer…Stian J. 2005-08-22 20:41
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Cathrine
Ble litt nysgjerrig på i hvilken bok du har lest det? Jeg tror det stemmer…Tror det var “Stavern fra A til Å”
Cathrine 2005-08-23 08:41
Fra A til Å?
Eller kanskje “Larvik fra A til Å”?Stian J. 2005-08-24 00:08
Ja, sikkert.Stian J. 2005-08-27 04:03
Toya og losen hulen
Hvor på “guttane” ligger denne? Lurt på det lenge. Er det en skikkelig hule forresten?Cathrine 2005-08-29 10:28
Toya og Losen
Hula ligger på venstre side før Guttane, nesten tvers over for “lykta” ut søndre gap. Det er ingen “ordentlig” hule men en stor stein som har rast og ligger inntil fjellet slik at det blir en slags hule. Synlig fra vannet.